בחירת מצבה לפי סוג שיש

בחירת מצבה לפי סוג שיש

בבואנו לבחור מצבה לאדם אהוב שנפטר אנו צריכים לבחור את סוג האבן של המצבה, לשם כך אנו צריכים לקחת בחשבון את האפשרות שלנו לבצע תחזוקה שוטפת של המצבה, את עלות המצבה ואת העדפותינו האישיות שיבואו לידי ביטוי באבן, בעיצוב המצבה ובכיתוב עליה.

סוגי אבני מצבות

אבני המצבות מחולקות לשתיים: מצבות מאבן ומצבות משיש. המצבות עצמן יכול להיות בנויות כמצבה מלבנית הקלאסית והרווחת ביותר, או כגוש אבן, וכסלע טבעי שנפוצים יותר במצבות מעוצבות ונותנים תחושה של קלילות ואופטימיות. אפשר גם לשלב בין הסוגים השונים. 

אבנים דמויות שיש

מאד נפוצות במצבות בישראל, נחצבות בארץ. יכולות להגיע כמצבה בנויה שהיא הזולה ביותר, כגוש אבן – יקר יותר, או כסלע טבעי – הכי יקר מכל צורת האבנים. כל אחת מהאבנים יכולה להגיע בשלושת הצורות הנ"ל והמחיר משתנה לפי סוג האבן וצורתו.

אבן חברון 

האבן הנפוצה בישראל בבניית מצבות היא אבן חברון, זוהי אבן זולה ולבנה ונחצבת באזור חברון. היא עמידה לנזקי מזג האוויר. יש שקוראים לה גם "שיש חברון" בגלל שהיא דומה לשיש. אבן חברון צריכה תחזוקה שוטפת מכיוון שאחרי כ- 10 שנים היא עלולה להתקלף או לקבל פטריה. 

אבן סלייב 

אבן אדמדמה, היא לא מעלה פטריה ולכן צריכה תחזוקה מינימאלית. היא קשה ואיכותית יותר מאבן חברון ולכן יקרה יותר. 

אבן גלילית/ עצמון 

אבן צהבהבה שנחצבת מהרי הגליל היא דומה בתכונותיה לאבן הסלייב ולכן גם כן צריכה תחזוקה מועטה, אבן גלילית מעט יקרה יותר מאבן סלייב. 

שיש

עמיד במיוחד ולא זקוק לתחזוקה, לרוב מיובא מחו"ל, ועל כן יקר יותר מהאבנים דמויות שיש הנחצבות בישראל. השיש יכול להגיע כמצבה בנויה, וכפלטה עליו כתובות האותיות. נדיר למצוא שיש שמגיע בצורת סלע טבעי.

שיש טורקי

נפוץ בארץ, צבעו אפור, הוא איכותי מאד, הוא לא נסדק ולא מקבל פטריה, לעיתים עלול לקבל אחרי כמה שנים כתמים אבל זה לא משמעותי לעומת האיכות שלו. המחיר שלו דומה לאבן סלייב. 

שיש גרניט

הכי איכותי מכל סוגי המצבות, המצבה נראית גם אחרי מספר שנים כמצבה חדשה, בגלל מחירו  הגבוה של השיש אפשר לשלב בין אבן זולה יותר לפלטה מגרניט עליה כתובות האותיות, וכך לשמר על מראה המצבה במחיר מוזל יותר. מחומר זה עושים מצבות מיוחדות ועמידות.
שיש גרניט מגיע מחו"ל במבחר צבעים – שחור, כחול, אדום, אפור ומנוקד (אפור, שחור, לבן). ישנו גם שיש גרניט אדום המגיע כסלט טבעי, אך הוא יקר במיוחד וקשה להשגה.

סיכום

בבחירת מצבה של אדם אהוב שנפטר אנו מתכננים ומעצבים את המצבה בהתאם לתקציבינו. אחד הפרטים המשמעותיים ביותר בעיצוב מצבות הוא לבחור את סוג האבן או השיש של המצבה ולהתאים אותה לצרכינו.

 

Share